به لطف پیشرفت فناوری رویکرد جدید و تأثیرگذاری به وجود آمده است که به کمک آن میتوان یک نمای مجازی از محیط کسب و کار به مخاطبان و مشتریان ارائه داد تا بتوان آنها را با تنوع کالاها، خدمات یا امکانات کسب و کارها آشنا کرد. این رویکرد جدید که تور مجازی نام دارد میتواند طیف وسیعی از مشاغل و کسب و کارها مانند فروشگاهها و مجتمعهای تجاری، شرکتها، مراکز و مؤسسات آموزشی، مکانها و سایتهای گردشگری، مراکز فرهنگی و تفریحی و سایر ارائه دهندگان کالاها و خدمات را تحت پوشش امکانات خود قرار دهد تا مخاطبان بتوانند جلوهای زیبا از فضای این مشاغل و کسب و کارها را به صورت مجازی مشاهده کنند.
تور مجازی به گونهای طراحی میشود که بتواند حس حضور واقعی در اماکن مختلف را اعم از تجاری، تاریخی و گردشگری برای کاربران ایجاد کند و حتی در مواردی با اضافه کردن گفتار صوتی همانند یک راهنما به معرفی کالاها یا خدمات قابل ارائه بپردازد.
تور مجازی چیست؟
تور مجازی در واقع یک مجموعه اطلاعرسانی به صورت چندرسانهای است که با جلوههای تصویری ویژه همراه شده است. در تور مجازی کاربران و مخاطبان میتوانند با چرخاندن تصاویر، بزرگنمایی و جابجایی به بین نقاطی که عکاسی و فیلمبرداری شده است به صورت مجازی در محیط مربوطه حرکت کنند و آن را از تمام زوایای موجود مورد بررسی قرار دهند.
عکس و فیلمهای 360 درجه، گفتار صوتی و موسیقی، اطلاعات متنی، گالری تصاویر، کلیپهای ویدئویی، پخش زنده، نقشه جغرافیایی و پلان ساختمان، صفحات وب، لینک به فایلهای مختلف و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی از جمله رسانهها و اطلاعاتی هستند که در تور مجازی قابلیت ارائه دارند و هر کدام اطلاعات متفاوتی به کاربران ارائه میدهند. همچنین در تور مجازی این امکان وجود دارد که قابلیت کلیک کردن بر روی اشیاء مختلف در تصاویر و فیلمها را فعال کرد تا کاربران بتوانند با کلیک کردن بر روی آنها اطلاعات متنوعی در مورد آن به دست آورند.
در واقع تور مجازی تلفیقی از هنر عکاسی، برنامهنویسی و طراحی دیجیتال است که خروجی آن محیطی را شبیهسازی میکند که نمونه واقع گرایانه از محیط اصلی است و فرد میتواند با گشت و گذار در آن جزئیات مختلف را بررسی کرده و اطلاعات کاربردی و مفیدی از آن بدست آورد.
کاربرد تور مجازی
تور مجازی یک رسانه است که میتوان از آن برای معرفی خدمات، تواناییها، امکانات و محصولات کسب و کارهای مختلف و همچنین اماکن فرهنگی، مذهبی، تاریخی و گردشگری استفاده کرد. این رسانه برای مهمانسراها، هتلها و مراکز اقامتی بسیار کاربردی است و این کسب و کارها میتوانند جزئیات و ویژگیهای منحصر به فرد خود را برای کاربران و افرادی که تمایل به استفاده از این امکانات دارند به تصویر درآورند.
مطبها، کلینیکها، بیمارستانها و مراکز درمانی، مراکز و مؤسسات آموزشی (مهدهای کودک، مدارس، دانشگاهها و غیره)، فروشگاهها و مجتمعهای تجاری، مراکز تفریحی و گردشگری (موزهها، بناهای تاریخی و غیره)، مراکز فرهنگی (گالریها، فرهنگسراها، سینماها، نمایشگاهها و غیره)، مراکز پذیرایی، مراکز ورزشی (باشگاههای ورزشی، استادیومها و غیره)، مراکز ارائه خدمات حمل و نقل (فرودگاه، ایستگاه قطار و غیره) و طیف وسیعی از اماکن و کسب و کارهای مختلف از جمله مراکزی هستند که میتوان به وسیله تور مجازی امکان بازدید غیر حضوری از آنها را برای مخاطبان فراهم کرد.
در واقع با استفاده از قابلیتهای تور مجازی بدون اینکه نیاز به حضور افراد باشد میتوان به طور مؤثر خدمات و امکانات موجود را به مخاطبان معرفی کرد. این فناوری با امکانات و شرایطی که فراهم میکند هم میتواند به عنوان یک روش تبلیغاتی مؤثر برای کسب و کارها به شمار آید و هم اینکه روشی برای معرفی خدمات یک مجموعه و آشنایی مخاطبان با آنها محسوب شود.